Äppelmuffins med kokostopping :)

SMÅTT&GOTT: Dessa muffins har varit en succé alla gånger jag har testat dem, så jag tänkte dela med mig av receptet här efter önskemål. Det är egentligen samma fyllning och smet som mina Äppelmuffins med smuldegstopping. Här har jag bara använt lite mindre socker, och i stället kokos i toppingen. Testa! ;)

Fyllning:
2 röda äpplen
1 msk smör eller margarin
1-2 msk socker
kanel

Smuldeg:
ca. 30 g smör eller margarin
½-1 dl kokos
1-2 msk socker
½ msk vetemjöl

Muffinssmet:
2 ägg
1-1½ dl socker
100 g margarin
2 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

(12 stora muffinsformar)


Gör såhär:
Skala äpplena lite halvt, och kärna ur dem och skär i bitar. Smält smöret och stek äppelbitarna med sockret. Pudra över kanel mot slutet och stäng av värmen. Blanda därefter ihop ingredienserna till smuldegen och ställ åt sidan. Sedan kan du sätta på ugnen, på 175 grader.

Vispa ihop ägg och socker i en bunke. Smält margarinet och tillsätt mjölk, därefter kan du röra ner vätskan i äggblandningen. Blanda sedan de torra ingredienserna och tillsätt i bunken under omrörning.

Ställ muffinsformarna på en plåt och fördela smeten i dem. Stick i äppelbitarna och toppa därefter med smuldegen. Grädda muffinsen i nedre falsetten under 20-25 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0