"Letters to Juliet"

FILM: Sophie åker på en pre-honeymoon till Italien med sin fästman - tror hon, ja. Hon får en massor med tid för sig själv och kan följa efter andra (bokstavligt talat). Det leder till en spaningsjakt efter en tants long lost kärlek kring Italiens sköna landskap. Filmen var väl en okej chicflic, men lite seg ibland. Charlie (Chrsitopher Egan) i filmen påminde om en brittisk Ryan Phillippe, vilket var charmigt att se på ibland. :)

(Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yP2V4mt4XWQ)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag läste någon stanns att du läste till förskolelärare och att du tyckte det var löjligt att ni får lära er att inte uppmuntra flickors "söthet", alltså när de har klänning och så. Varför tycker du det? Varför menar du att vi ska uppmuntra när flickor gör sig söta? Det finns ju en enorm press bland unga tjejer idag att de ska vara just söta/snygga/piffiga etc. Ser du inget sammanband i det?

2010-09-19 @ 10:03:07
Postat av: Elizabet

Jag minns inte exakt vad jag skrev, men jag vet att jag inte skulle ha antydit att man SKA uppmuntra detta. Jag anser bara att det talas för mycket om vad man INTE ska göra, vad gäller genus speciellt!

2010-09-20 @ 17:09:43
URL: http://elizabets.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ok! Men får ni inte lära er vad ni SKA göra? T.ex säga "Hej, vad kul att se dig!" istället för "Hej, vad söt du är!" Det finns en jättebra bok som heter typ Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2. Den fokuserar mycket på just vad man SKA göra istället för "förbud" liksom. Den är bra. Mycket som kan appliceras i förskolan!

2010-09-21 @ 17:18:33
Postat av: Elizabet

Självklart får vi ju tips inom utbildningen, och om man är intresserad av genus så finns det ju mycket kurslitteratur och även barnböcker inom detta ämne. Men samtidigt vill ju många barn uppmärksammas för sina klädesplagg t.ex., och att förneka dem detta tycker jag inte är en så bra idé. Därför kan man ju använda andra ord i stället för söt/cool.

2010-09-22 @ 10:32:37
URL: http://elizabets.blogg.se/
Postat av: Anonym

Javisst. Man kan ju t.ex säga, "Jag ser att du har en katt på tröjan. Gillar du katter?" eller vad det nu är på tröjan. Eller "Jag ser att du har tyll på klänningen, gillar du tyll?" Det kan man ju typ säga om allt. Istället för att säga att någon ÄR på ett visst sätt bara för att de har ett visst klädesplagg eller en viss färg.

2010-09-27 @ 19:42:51
Postat av: Elizabet

Jo, precis, det finns alltid en story bakom plagget som är mer relevant att diskutera.

2010-09-29 @ 20:57:41
URL: http://elizabets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0