Paj i farinsocker - ett snäpp närmare nyttigt! :)

SMÅTT&GOTT: Idag skulle jag iväg till landet, så jag bakade lite mumsiga pajer. Blev inte av, så nu får jag mumsa lite för mig själv. Det första receptet kommer från Oprahs kock, Art Smith, när han samarbetade med svenskt knäckebröd. Andra receptet är en busenkel, inte för fet, bärpaj från recepten.se. ;)

Key Lime Pie med knäckebrödsskal

Du behöver:
1 ½ dl grovt ströbröd av valfritt knäckebröd (kör i mixer)
100 g margarin
2 ½ dl farinsocker
1 tsk kanel
1,25 dl finhackade rostade mandlar
1 tsk vaniljsocker

ca. 400 g kondenserad mjölk
6 äggulor
saften av 6 limefrukter
2 msk rivet limeskal

Gör såhär:
Värm upp ugnen till 175 grader. Blanda alla översta ingredienser och tryck ut blandningen i en pajform. Grädda pajskalet i 10 minuter och låt det sedan kallna.

Vispa kondenserad mjölk, äggulor, limesaft och limeskal över vattenbad i 8 minuter eller tills krämen tjocknat. Dra skålen från värmen och häll krämen i pajskalet. Låt pajen kallna i kylskåpet.

(Dekorera gärna med limeskivor före serveringen!)



Enkel paj med bär

Du behöver:
125 g margarin
½ dl farinsocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
500 g frysta hallon och blåbär

Gör såhär:
Sätt på ugnen på 200 grader. Smält matfettet i en kastrull och ta av kastrullen från plattan. Rör ner farinsocker, havregryn och vetemjöl till en jämn smet. Klicka ut den i en pajform och tryck ut degen i pajformen så den blir jämn. Grädda sedan mitt i ugnen i ca. 14 minuter. Låt svalna!

Vispa vispgrädde med vaniljsocker och klicka ner i pajskalet. Strö över de tinade bären.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0