Schweiz :)

RESA: Min kusin som bor i Schweiz, är på besök i Stockholm för närvarande. Detta får mig att tänka tillbaks på mina resor till det vackra landet. I huvudstaden, Zürich, finns den främsta shoppingen, men förvånansvärt nog shoppar jag inte mycket kläder och skor där borta. Jag handlar framför allt hem massvis med choklad. Det finns en chokladfabrik som jag brukar besöka som är helt fantastisk - Schoggihüsli, i Wallisellen. Annan schweizisk choklad är ju Lindt, sedan finns även märket Cailler som jag rekommenderar djupt. (Har hört att de har en egen chokladfabrik i Luasanne!) För övrigt har jag mest varit i Zug och upplevt dess härliga landskap. Där är det grönt, och det är många i Schweiz som lever som bönder. Det är så roligt, eftersom från bönderna kan man handla färsk frukt, grönsaker, ägg, mjölk etc. Sedan finns många byggnader, slott och kyrkor som ger en medeltidskänsla. Mycket vackert uppfriskande!


Det bor bönder med deras djur uppe på bergen, haha!



Visst är det lite dyrare att leva i Schweiz, men det är värt att göra ett besök. Skulle även kunna tänka mig bo där, men det är jag. Sådana här platser i Europa älskar jag - som är lite mer konservativa, kristna och fortfarande har en bred kultur utåt. ;)


Luzern, januari 2006


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0