Den eviga frågan: Varför plugga vidare?

LIVET: När man har en tenta eller tonvis med läxor att göra och massa böcker att läsa kommer ångesten. Varför pluggar jag? Borde jag hoppa av? Jag vet inte hur många gånger jag har fått sådana tankar. Det är inte kul att plugga! Speciellt när universitetsutbildningar är formade med onödigheter. I genomsnitt per år kanske man få läsa EN bra bok, eller kanske man får höra EN intressant föreläsning. Det jag undrar är - hur in i helvete tänker de kursansvariga? "Låt oss fylla denna kurs, som utsträcker sig över en månad, med 20 böcker varav 1 utav dem som de kan få användning för i framtiden." Seriöst! Är så trött på forskare som tror sig veta hur världen fungerar bara för att de gjort ett par studier. Pensionera er och sluta bli upphetsade på litteratur! Man klarar sig gott och väl utan allt så kallat obligatoriskt som ni tvingar oss läsa. Det ska vara möjligt att ha ett liv utanför skolan, men ni gör det så svårt för somliga. Jag slutade bry mig längesen, minns inte när det var sist jag läste en hel bok. För mig går det skit bra *peppar peppar*, kan jag vara stolt över att säga! Men ibland kommer ångesten, och då är det viktigt att komma ihåg varför man började från första början. Är detta en utbildning för mig? Finns det tillgängliga jobb efter examen? Svaret är ja, i mitt fall. Alternativet, att ta massa ströjobb lockar inte mig. Bara för att jag sedan kommer att ha en examen betyder det inte heller att jag inte kan jobba med annat. I den situationen vet jag i alla fall att jag alltid har något att falla tillbaks på. That's the beauty of it!


Lockande?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0