Spenatrullar :)

MAT: Det är så lätt att göra goda piroger med olika fyllningar. Dessutom finns det många olika sätt att göra dem på. Man kan göra dem med egen deg eller så kan man köpa färdiga plattor. En del rullar dem tunna som cigarrer, andra kanske du föredrar mycket fyllning, såsom jag gör. Vissa friterar dem eller så kan man grilla dem i ugnen. Jag var bara lite spontant sugen och gjorde på de på det enklaste sättet jag känner till. Titta här nedan! ;)



Du behöver:
smördegsplattor
spenat
lök
vitlök
tomatpuré
salt
peppar
olja

Gör såhär:
Hacka lök samt vitlök, och fräs i olja någon minut i kastrull. Pressa ut så mycket vatten som möjligt från spenaten och lägg i kastrullen. Blanda med salt och peppar efter smak. Lägg i tomatpuré för en lite krämigare smak, men pass på så att fyllningen inte blir för vattnig. Sätt på ugnen på cirka 175 grader, och mjöla degplattorna vid behov. Lägg på med fyllning vertikalt och vik dem sedan som ett kuvert. Se till att det inte blir några hål i genom, för att fyllningen inte ska rinna ut. Lägg rullarna på en långpanna med ett bakplåtspapper och sätt in i ugnen. När rullarna börjar få färg kan du pensla på med antingen olja eller ett ägg för att de inte ska brännas vid. Sätt tillbaks dem i ugnen och låt dem vara kvar tills de får en gyllenbrun färg (cirka 10 min).


Bon appétit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0