Insomnia?

LIVET: Jag har börjat somna sent och vakna tidigt. Hur går det ihop ens? Jag har inga tider att passa eller plikter jag har skrivit upp mig själv på. Självklart är jag medveten om att ju äldre man blir behöver kroppen mindre sömn än när man var liten, men WTF?!



Ur Wikipedia:

Sömnlöshet är att tillfälligt eller mer varaktigt inte kunna, eller ha problem med att sova. Alternativt kan det också vara att sova oroligt och vakna alltför lätt. Inom psykiatrin kallas sömnlöshet för insomni, och det specifika syndrom som utmärks av sömnlöshet och som inte är en direkt följd av något annat hälsoproblem kallas för primär insomni.

Sömnlöshet har oftast inte bara en orsak, utan är skapad av en serie av problem. I de flesta fall är stress och / eller för lite motion de största och vanligaste faktorerna. Men andra faktorer såsom oro, tinnitus, personliga kriser och dödsfall är också bidragande.



Låt mig bara påpeka att jag aldrig varit såhär avslappnad som jag är nu, sedan jag var liten typ. Jag motionerar (någorlunda) också vill jag påpeka, men jag är ändå inte trött. Känner mig som en zombie, dock ingen sömnlust. Har läst bok, sett filmer och bakat kakor (vilket ni nog lägger märke till här på bloggen), men ändå ingenting! Vädret har till och med varit lite sisådär på sistone (med undantag från igår), så jag frågar omgivningen: VEM KAN SKRIVA UT RECEPT PÅ STARKA GREJOR?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0