Apelsin-chokladkaka :)

SMÅTT&GOTT: Jag älskar att baka! Till julen har jag gjort en massa gott, men de recepten har jag inte tänkt på att lägga upp här. Kan göra det vid ett annat tillfälle. Jag tog precis ut en kaka från ugnen, som har varit omtyckt av alla jag nånsin har serverat den för. Bara för att vissa inte tycker om apelsin-choklad betyder det inte att den här kakan inte går hem hos dessa. För detta har minsann bevisats - min apelsin-chokladkaka is the shit! Här nedan har ni receptet. Ge den ett försök, garanterar en succé. ;)

Du behöver:
150 g margarin
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca. 1 apelsin
100 g mörk blockchoklad
(75 g ljus blockchoklad)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form som rymmer ca. 1 ½ liter. Förbered gärna apelsinen genom att riva lite av skalet och att pressa juicen samt sila bort fruktköttet. Du kan även börja hacka blockchokladen i grova bitar.

Sätt margarinet i en bunke och lägg in den i micron ca. 10-15 sek. Rör ner sockret och vaniljsockret i bunken och blanda poröst. Tillsätt äggen under omrörning, ett i taget.

Rör ner mjölen och bakpulvret försiktigt i smeten, växelvis med apelsinjuicen. Sedan ska även chokladbitarna blandas ned i smeten. Nu kan man hälla ner smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen, i ca. 40-50 min.


(Till lite extra festliga tillfällen kan man garnera med lite smält blockchoklad. Dela chokladen i bitar och häll i lite olja. Lägg in i micron i ca. 30-60 sekunder, pass på och rör om tills den har smält. Var snabb med att pensla över kakan, innan chokladen torkar!)

Mumsfilibabba!


Kommentarer
Postat av: Ninjas

http://www.youtube.com/watch?v=aKeKb3ikFUA

2009-12-29 @ 22:25:09
Postat av: Elizabet

Shit, vad bra video! =)



- "Never Can Say Good Bye"

2009-12-30 @ 01:07:09
URL: http://elizabets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0